• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Macamana Boleh Berkarat?

    Wednesday, June 15
    “Rust is a brownish-red substances that forms on the surface of iron or steel when it is exposed to damp air. The terms used alone means iron rust, which consists mainly of hydrated iron oxide. Rust is formed by the union of oxygen in the air with iron by a process called oxidation.




    Rust not only corrodes the surface but also weakens the metal. Long exposure to air and moisture will cause baiks to rust off, and rust holes to form in sheet iron. Iron can be mixed with other chemical elements to create rust-resistant metals called stainless steels. Iron and steel that are not rust resistant should be kept dry or coated with a substances, such as chrome or paint, that will resist the action of oxygen. Polished tools may be easily protected if wiped with a cloth soaked in oil. Coated metal objects with heavy greases or spray-on plastics, or wrapping them in special chemically treated paper, also prevents rust.”

    Sudah dibaca informasi diatas? Alhamdulillah, saya sengaja membekalkan teman-teman fakta tentang karat daripada sudut sains dalam Bahasa Inggeris agar mudah dimengertikan.

    QUIZ I: Bagaimana pula fenomena HATI yang berkarat? Adakah ianya boleh berlaku?

    Jawapan ilmu sains: Jika teman-teman membutuhkan jawapan dari sudut pandang sains, saya langsung memohon maaf dan saya sememangnya tidak akan memberikan jawapannya saat ini kerana belum lagi memulakan eksperimen untuknya. Afwan katheera.

    Skema jawapan pada sudut pandang yang lain: Benar, HATI mudah berkarat.

    Hati kita mudah saja terdedah kepada kelembapan dunia yang menyebabkan ianya menjadi keras tetapi berkarat. Kebanyakkan ruang masa yang sebenarnya tersisa terkadang terlupa untuk digunakan sebagai ahsanu amala. Kita sekali-kali tidak akan menyalahkan masa, mahupun orang lain, atau menyalahkan dunia kerana pelakunya adalah kita.

    Dari Ibnu Umar RA, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya hati itu berkarat sebagaimana besi berkarat jika terkena air.” Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah pembersihnya?” Sabda baginda, “Banyak mengingati mati dan membaca al Quran.”

    (HR Al Baihaqi)

    QUIZ II: Apa keburukan apabila sesuatu itu berkarat?

    Jawapan ilmu sains: Besi yang berkarat bersifat rapuh, mudah larut, dan bersifat racun.

    Jawapan lain:

    “Aku melihat dosa-dosa itu mematikan hati dan rindu pada berbuat dosa, ia mewariskan kehinaan. Meninggalkan dosa bererti menghidupkan hati, kerana itulah yang terbaik untuk dirimu.”

    (Abdullah Ibnu Mubarak)
    QUIZ III: Bagaimana menjadikannya Stainless Steel?

    Jawapan ilmu sains: Simpan di tempat kering dan gunakan kaedah coating

    Jawapan ilmu lain:

    Ibrahim al Khowash disebutkan namanya Ibrahim an Nak’I berkata: “Ubat hati ada lima: membaca al Quran dan mentadabburkannya, mengosongkan perut, qiyamullail, memohon ampun di waktu sahur, dan duduk bersama para shalihin.”





    Insha Allah, kita sama-sama berusaha untuk menjadikan hati kita stainless steel, hindari karat!

    “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakkan diantara mereka adalah orang-orang yang fasik.”

    (QS Al Hadid, 57:16)


    Sekiranya teman-teman punya kelebihan masa, tafadhol untuk mendengarkan link berikut:



    Astaghfirullah al adzeem...
    Astaghfirullah al adzeem...
    Astaghfirullah al adzeem...

    Wallahua’alam.

    5 comments:

    1. puding karamel said...:

      cu ee...suke sgt post ni!mnarik ^^
      kongsi la d fb!

    1. puding karamel said...:

      ni dr sudut agama n sains.
      nnt akk kupas dr sudut agama medic lak ek,n tag cu ee skali

    1. The Mind of Super Muslim said...:

      JZKK kepada Shu Hee, Syahidah, dan Lubabah untuk post ini. ^^

    1. qleopatra said...:

      semoga hati2 kita nie tergolong dalam hati2 yg 'Stainless Steel'...~PEACE~

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...