• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Ramadhan Mubarak (6)

    Wednesday, August 24
    Bismillahirrahmanirrahim

    Teman-teman yang dirahmati Allah,
    Teman-teman yang mencari dan ingin memintas malam al qadr.

    KUIZ: 
    Bilakah berlakunya malam yang terbaik dalam setahun?

    JAWAPAN:
    Malam berkuasa, laylatul-qadr.




    Subhanallah wa-alhamdulillah wa-laa-ilaaha-illa-Allah wa-Allahu-akhbar...

    Lalu, apa yang harus kita lakukan semasa laylatul-qadr?
    • Qiamullail
    • Berdoa
    • Meninggalkan perkara-perkara yang tidak bermanfaat
    • ... (dan lain-lain)
    Mungkin laylatul-qadr itu sudah berlaku sebelum lagi saya menerbitkan post ini, dan mungkin juga ianya belum berlaku (sungguh Allah Maha Mengetahui atas segala sesuatu). Akan tetapi perkara yang lebih penting saat ini, kita (teman-teman dan saya) teruskan saja memecut dan berdoa kepada Allah dengan lebih bersungguh-sungguh.

    Saya merefleksi diri-sendiri,

    Ya, malam al Qadr merupakan malam yang terhebat... sekiranya Allah mengizinkan, saya juga mahu bertemu dan memintasnya. Apabila difikir-fikir semula, apakah saya layak untuk melihat dan merasakan keindahan malam tersebut? Tapi, tidak mustahil untuk kita (saya dan teman-teman) untuk menemukannya sekiranya Allah mengizinkan.

    Cuma, saya memperingatkan diri-sendiri... Bersungguh-sungguhlah dalam melaksanakan amal untuk malam-malam terakhir Ramadhan ini. Bukan sekadar mengejar malam-malam yang ganjil, atau lebih memperhatikan tanda-tanda yang diperlihatkan melalui alam berkenaan dengan malam al Qadr. Ya, sedikit masa lagi Ramadhan akan meninggalkan kita dan malam al Qadr sebenarnya motivasi untuk kita (saya dan teman-teman) membuat pecutan atau dalam arena yang lain, lompatan yang terbaik.

    Kita berdoa kepada Allah agar hari-hari terakhir Ramadhan ini dapat kita manfaatkan semaksima mungkin dan kita juga berdoa agar Allah mahu mempertemukan kita dengan malam al Qadr.

    Allahumma innaka 'affuan, tuhibbul 'afwaa, fa'afu 'annii
    (Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau menyukai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku.)
     
    Wallahua'alam.

    Ramadhan Mubarak!









    2 comments:

    1. puding karamel said...:

      selamat mengejar lailatul Qadr
      ekceli yg kite kejar tu rahmatNya kan...hehe ^^

    1. The Mind of Super Muslim said...:

      Sodaqti, anda benar...
      Selamat berkejar-kejaran dengan malam al Qadr.

      ^^ (Simbol kegembiraan sambil kenyit mata)

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...