• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Eid Mubarak

    Monday, August 29
    Teman-teman yang dirahmati Allah,
    Teman-teman pencari Tuhan.

    Alhamdulillah, Allah telah menyampaikan kita sehingga ke akhir Ramadhan. Menurut saya, adalah lebih baik kita sama-sama mengevaluasi diri-sendiri saat ini.

    Bagaimana dengan prestasi Ramadhan kita kali ini? (Silakan untuk mengevaluasi diri)

    Ramadhan Madrasah (Universiti) Tarbiyah

    Ternyata pengajian kita telah sampai ke penghujungnya untuk musim ini. Insha Allah, kita semua telah berjaya melakukannya tetapi prestasi dan gred kita bergantung kepada keterampilan kita dalam menghadapinya.

    Mabruk 'alaik! Sungguh, teman-teman telah melakukannya dengan cemerlang. (Saya menghitung diri)

    Kita semua adalah GRADUAN lulusan Universiti (Madrasah) Ramadhan dan kita kembalikan kepada Allah untuk memberikan kita gred dan kedudukan berdasarkan amalan kita sepanjang berada dalam bulan Ramadhan.

    Kita berdoa kepada Allah:

    "Ya Allah, jadikanlah kami graduan-graduan Universiti Ramadhan dengan gelaran 'muttaqien' yang sentiasa cemerlang dalam berprestasi walaupun berada di luar Ramadhan."

    Recharge

    Saya pasti (Insha Allah), kita semua telah mendapat tenaga luar biasa sebagai bekal sebelas bulan kedepan dan seakan-akan ianya seperti yang baharu. Penampilan keseluruhan yang baharu.

    Kuantiti. Kualiti.

    Kita berharap agar kuantiti dan kualiti amal kita semakin membaik dan menunjukkan graf peningkatan yang positif.

    Trek Larian

    Hmm... bagaimana? Berjaya menamatkan larian tanpa mengalami kekejangan juga kepenatan? Alhamdulillah. Tidak mengapa sekiranya merasakan diri (mengatakan diri-sendiri) menjadi peserta tercorot (pada pandangan manusia dan tidak pada pandangan Allah, Insha Allah), kita (saya) akan terus berdoa kepada Allah (tanpa rasa malu) agar disampaikan pula sehingga Ramadhan yang seterusnya.

    Pesta Menggembirakan

    Teman-teman pendamping al Quran... Sungguh menggembirakan bukan? Moga Allah merahmati dan memberi keberkatan sepanjang kita meraikan pesta yang cukup menggembirakan dengan membaca surat cinta-Nya (ayat-ayat al Quran).

    Berhenti sejenak. Kita bertawasul kepada Allah untuk seketika.

    Malam Berkuasa. Malam Hebat.

    Teman-teman yang mencari dan ingin memintas malam al Qadr... Berjaya? Ya, sejujurnya... permulaannya saya berasa lemah semangat apabila diberitakan malam al Qadr sudah berlaku sebelumnya, tatkala saya tidak menyedari tarikhnya berlaku. TETAPI, alhamdulillah... Allah Maha Baik terhadap kita (saya). Ketetapan Allah sangat HEBAT. Saya terpujuk dengan agendaNya yang berada diluar pemikiran kita (saya). Subhanallah.

    Aktiviti Memanjat Pohon

    Tatkala saya menulis ketika ini dan seandainya teman-teman membaca post saya sebelum lagi kita memasuki Eid Mubarak, kita masih berpeluang untuk memanjatkan doa-doa dan memohon kepada Allah agar ditunaikan harapan-harapan kita. Ya, bukannya maksud saya kita tidak boleh melakukannya pada masa lain... Tetapi, kita mahu memanfaatkan peluang memanjat dan memohon kepada Allah berserta dengan keberkatan dan kemuliaan Ramadhan, Insha Allah.

    Teman-teman yang dirahmati Allah,
    Teman-teman pencari Tuhan.

    Semoga Allah mengizinkan kita untuk menjadi seorang Muslim yang sebenar saat ini dan seterusnya, Insha Allah. Kita tidak mahu hanya menjadi 'abid pada Ramadhan, tapi kita mahu menjadi 'abid sehingga ke akhirnya kehidupan.

    JZKK kepada mak-membulat, Bulatan Gembira, teman-teman terbaik yang dirahmati Allah, teman-teman saya yang terlihat dan tidak terlihat, teman sepermainan, dan semuanya. Kalian sememangnya memberikan manfaat yang besar kepada saya. Semoga Allah memberi kebaikan berganda kepada kalian.

    Saya sedang belajar menjadi MANUSIA. (Insha Allah)




    Afwan katheera 'ala kullu hal, saya banyak melakukan kesilapan yang sengaja dan tidak disengajakan.

    Allahumma ballighna Ramadhan fi 'aamil maqbul.

    Wallahua'alam wa astaghfirullah al adzeem.

    Eid Mubarak!


    Nota:
    Karya-karya berharga saya (wajar untuk tidak berharga pada teman-teman):
    1. Ramadhan Mubarak 1
    2. Ramadhan Mubarak 2
    3. Ramadhan Mubarak 3
    4. Ramadhan Mubarak 4
    5. Ramadhan Mubarak 5
    6. Ramadhan Mubarak 6
    7. Ramadhan Mubarak 7
    8. Eid Mubarak

    0 comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...